Så får du mer trafik till din hemsida

Snabba åtgärder att börja med.

Angeläget ämne

Så har höstens första fokusgrupp gått av stapeln - denna gång om att få mer och bättre trafik till hemsidan. Ett angeläget ämne vilket märktes på många frågor redan från start. 

Allt handlar om känslor

Google vill ha text, helst 5-600 ord per sida för att tycka den är matnyttig. Besökaren vill ha bilder som förmedlar en känsla. En känsla förmedlas i bilden, inte i texten.

Även om man jobbar B2B, mot andra företag, är det alltid en människa som tar beslutet i andra änden.  Alla beslut vi tar bygger på en känsla.

Christoffer Steverin, Digital Effekt
Förklaring av SEO

Många insikter

Alla var fulla av energi och pigga på att sätta igång att jobba vid datorn hemma. De flesta stannade kvar nästan en timma efter beräknat avslut för att få Christoffers åsikter och tips om just sitt företag. Det kunde vara ”gå in på Google Business och gör anspråk på din företagssida” eller ”förbättra din förstasidas titel” eller ”använd bättre kontraster på hemsidan”.

Så här börjar du

Det går att göra en hel del själv med ett antal gratisverktyg och efter tre till fem dagar kan man börja se resultat. Här kommer Christoffers bästa tips att börja med:

  • Börja med att mäta – ändra sedan – mät igen och se vad som hände
  • Hitta dina CTA (Call To Action) – alltså vad du vill att dina besökare ska göra
  • Uppdatera din meta-beskrivning (den hittar du i ditt webbverktyg)
  • En sökordsanalys är mycket viktig för att få kvalitetstrafik
  • Kärlek till varje sida

Tack!

Tack Christoffer Steverin på Digital Effekt för alla goda tips samt aha-upplevelser!

Tack också till deltagarna från AH Automation AB, Emicad AB, Forsstrom High Frequency AB, Jätten Cater AB, MIM Construction AB, Sandflo Forma AB, SJB - Sven Johansson Bygg AB samt SVOP AB för aktivt deltagande med många frågor och inspel!

Vad är vad?

SEO (Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering) handlar om att göra en webbplats så relevant som möjligt för att Google ska rätt information.

CTA (Call To Action) - det du vill att besökaren ska göra

 

Vill du veta mer?

Hör av dig till Ann-Charlotte eller Kristina!

Ann-Charlotte Karlsson

Ann-Charlotte Karlsson

Industriutvecklare, Kommunikatör

Kristina Nyström

Kristina Nyström

Industriutvecklare