Rätt budskap – rätt målgrupp – rätt tid

Lägg tid på sociala medier och du har alla möjligheter att öka dina affärer.

Trollhättans e-handelsförening bjöd på frukost och vi träffade Robin Olsen, digital strateg, som berättade och gav tips om sociala medier.

Som vi alla är mycket medvetna om, går utvecklingen fort och nya branscher och yrken växer fram. Vem hade för några år sedan hört talas om content marketing* och influencer** marketing?

Det har aldrig varit viktigare att jobba med sitt varumärke men bruset blir bara större. För att stärka ditt varumärke och bygga relationer, kan sociala medier vara vägen till en ökad försäljning.

Du har alla möjligheter att vara nära din målgrupp men måste vara beredd att lägga tid på de sociala medierna. Och för att lyckas måste du ha en strategi och anpassa budskapet till dem du vill nå. När ska uppdateringar göras och vem gör dem? Vilken typ av innehåll och vilka kanaler?

Engagera dina följare och dina chanser till affärer ökar markant. Ansträng dig i din relation till kunden som har tagit sig tid att leta reda på dig och uttrycka sina känslor. Kunden förväntar sig ett personligt svar så ta dig tid att läsa, förstå och svara på kommentaren.

 

* Content marketing - innehållsmarknadsföring
Dela med dig av din kunskap och det du vet. Det är viktigare att visa att man är äkta och inte perfekt. För ditt eget varumärke kan ditt innehåll ha en avgörande betydelse för hur lätt du kan attrahera kompetens.

** Influencer marketing – påverkarmarknadsföring
Använd personer som du vet din målgrupp litar på för att sprida ditt budskap till en större grupp människor.

 

Inspirationstips

Trollhättan Energi                  Facebook och Instagram

Daniel Wellington (klockor)   Facebook och Instagram

NA-KD (mode)                       Facebook och Instagram

 

Publicerad: 2018-12-18 kl. 16:28

Senast ändrad: 2018-12-18 kl. 16:32