INT_HANDELSDAGEN_Share_bild_1200x630.png

Internationella Handelsdagen 2016

En dag fylld av kunskap och kontakter för att lyckas med internationell handel.

Globaliseringen innebär nya möjligheter för företag att växa och bli konkurrenskraftiga. I Sveriges exportstrategi har regeringen identifierat vikten av att göra det lättare för dig som företagare att hitta rätt bland alla de offentliga organisationer som erbjuder stöd vid export och import.

Oscar Stenström, statssekreterare på UD med ansvar för frågor rörande bland annat export- och handelspolitik, investering- och Sverigefrämjande, talade om att det måste bli enklare för svenska företag att exportera. Därför har man tillsammans med näringslivet skapat Team Sweden där de regionala exportcentren ingår. Vi är fortfarande mycket beroende av EU och vår export ser bra ut men vi måste nå längre. För att vår industri ska överleva, måste vi satsa på tillväxtmarknaderna (2020 kommer mer än hälften av världens tillväxt ske i Asien).

I Västra Götaland ingår Almi, Business Sweden, Business Region Göteborg, Enterprise Europe Network, EKN, Industriell Dynamik, SEK, Västra Götalandsregionen och Västsvenska Handelskammaren i det regionala exportcentret – ett samarbete för att göra det lättare för dig som vill göra internationella affärer.

Det är Västra Götalandsregionen som har regeringens uppdrag att, med stöd från Tillväxtverket, utveckla och driva samarbetet kring Västra Götalands exportcenter.

Under dagen fick vi bl.a. höra om detta: 

Globala megatrender

Henrik Mitelman, analytiker och kolumnist i Dagens industri, uppdaterade oss i ett av sina expertisområden. Några exempel:

Världsekonomin brukar växa - den globala världshandeln har ökat varje år sedan andra världskriget förutom 2009.
Tillväxtländerna tar marknadsandelar och fattigdomen minskar – i Indien är medelåldern 28 år, i Tyskland 48 år!
Digitalisering, robotar och automatisering.
Urbanisering - i Europa boomar de stora städerna medan landsbygden går uselt. Vi borde ha en ränta för landsbygden och en för städer.
Miljöproblem - utmaningar men också möjligheter.
Kvinnor tar över - på handelshögskolor världen över blir kvinnorna allt fler, i t.ex. Hanoi är 80% av studenterna kvinnor.

 

Exponentiell teknikutveckling och ledarskap i den digitala transformationen

Den exponentiella teknikutvecklingen förändrar vårt samhälle och möjliggör helt nya interaktioner med omvärlden. Claudia Olsson, vd Exponential Holding och strategisk rådgivare, belyste under sin presentation på de teknologier som kan komma att ha störst påverkan framöver och hur de redan nu förändrar våra beteenden, handel och ömsesidiga beroenden.

Hur bör dagens ledare agera för att säkerställa morgondagens framgång och vad händer med ledarskapet i den digitala processen? Det räcker inte med en digital strategi, vi behöver en strategi för en digital värld. Något Claudia tryckte på var att lärandet kommer att få ta mer tid, det är där innovationerna sker. Förändringsprocessen måste vara en integrerad del av verksamheten.

 

Nå internationell framgång genom digitalisering

I detta seminarium fick vi höra företagare skildra vägen från digitalisering till lyckosam e-handel med tips på både framgångsfaktorer och hur man undviker fallgropar.

Linda Brattlöf, Garden Glory, berättade om sin egen resa – enmansföretaget som växte fram ur ett eget behov av en produkt som saknades på marknaden, och som idag har nått internationell framgång inom trädgårdsdesign. Några av hennes tips var att skapa en idé större än själva produkten och att ha ett konsekvent varumärkesbyggande. Detta har de bl.a. gjort genom att vara selektiva vid val av återförsäljare och att fylla varumärket med de värderingar som målgruppen har.

Anders Ekström, NetConsult, anser att alla företag är IT-företag – allt har med data att göra på något sätt. Han.visade hur man har stött sina kunder med att utnyttja det som redan finns på företaget, man ska inte bara kasta ut allt gammalt och ta in nytt!

 

Skapa affärer genom sociala medier

LinkedIn, Twitter, Facebook, Snapchat och WhatsApp – de sociala mediekanalerna omger oss alla, men hur kan de användas som medel för att även skapa framgångsrika affärer?

Ida Nilsson, PR-konsult från Gilla Kommunikation, gav exempel på hur man genom ett strategiskt arbete med sociala medier som främsta försäljnings- och marknadsföringskanal för att nå nya kunder och marknader. Hon berörde exempel på framgångar och gav flera förslag på hur man skall tänka och agera för att lyckas. Speciellt intressant var flera av de exempel som presenterades. Dessa berörde välkända företag där användningen av sociala medier lätt kunde identifieras som en del i deras framgångar.

Några punkter vi särskilt fastnade för: Du behöver inte berätta allt, låt kunderna ställa frågor - kunder vill ta reda på saker och det skapar dialog. För att lyckas med affärer i sociala medier måste man LYSSNA, inte bara prata. Känslor styr köpprocessen.

 

Konsten att utveckla affärer på framtidens marknader

Detta seminarium koncentrerade på affärsmässig omvärldsanalys och utmaningen i att hitta marknader och försäljningskanaler som ger bästa möjliga förutsättningar för global tillväxt.

Tobias Glitterstam, Vice President Asia and Pacifc, Business Sweden, fokuserade lite extra på etablering i Asien, och vilka möjligheter, förutsättningar och utmaningar för strategiska tillväxtsatsningar som finns för svenska företag på marknaderna i denna högprioriterade region de kommande åren. Utmärkande för den här delen av världen är snabb tillväxt, urbanisering, stor medelklass, bra hälso- och sjukvård och en allt högre utbildningsnivå.

Företag flyttar tillverkning till Japan pga. av deras höga automationsgrad och säkerhetstänkande.
Kinas tillväxt är främst inom konsumtionsindustrin.
Indien har många reformer på gång för att underlätta handel och industri.
ASEAN (Sydostasien) omfattar många olika länder med stor tillväxt inom vissa länder.
Oceanien – Australien har haft en positiv tillväxt i 25 år, här är man stora inom försvarsindustri och gruvnäring.

Sven-Olof Husmark, Vice President och Chief Marketing Manager, Qmatic berättade bl.a. om globala partnerprogram och hur man bygger och underhåller lokala återförsäljarnätverk. Han tryckte på att det fysiska mötet blir allt viktigare i takt med digitaliseingen. Det är viktigt med samarbetspartners men jobba tillsammans för ett bra resultat. Gör analys av dina samarbeten, våga ta beslut för om en partner inte funkar nu, gör de troligen inte det om 6 mån heller. En hög servicegrad mot kund är livsviktig.

 

En inblick i forskarverkstaden

Forskare från Handelshögskolans sektion för industriell & finansiell ekonomi och logistik presenterade de senaste och mycket intressanta rönen inom supply chain finance, vad som händer med returer från e-handel, effektivisering av transportflöden och trade finance.

 

Vi tackar för en givande och rolig dag fylld med fart, tips och nya kontakter. Allt för att lyckas med internationell handel!

 

OBS!

Regionalt exportcentrum Västra Götaland har en gemensam helpdesk@exportcenter-vg.se där företag kan få hjälp med de frågor som dyker upp.

Ett par nyttiga hemsidor att gå in på är www.verksamt.se/utland och www.verksamt.se/web/vastra-gotaland/vidare-ut-i-varlden

Industriell Dynamik är en part i Västra Götaland - se mer information HÄR!

Publicerad: 2016-12-16 kl. 10:55

Senast ändrad: 2016-12-16 kl. 10:55